7de tip van "Dirk Nachtergaele"

Trappelaars, aanklampers en andere fietsers.  Om verder te gaan in de trend van vorige maand zijn er ook nog vetten.  Velen zullen denken, vetten zijn uit den boze?Niks is minder waar als je er maar de juiste hoeveelheid opkleeft.  Vetten zijn een andere hoeksteen van een uitgebalanceerde voeding.  Vetten of ook "lipiden" genoemd zijn een essentieel deel van de structuur van levende cellen.  En het is ook een belangrijke energiereserve.  Je moet weten als je een inspanning doet bij lage hartfrequentie ga je eerst vet verbranden, bij een hoge hartfrequentie eerst koolhydraten.  Wij hadden in de ploeg een Spaanse dokter die de verzorgers broodjes liet maken met gekookte ham of kaas om in het begin van de wedstrijd te nuttigen.  Dan wordt er soms minder hard gereden en is dit een belangrijke energieleverancier.  Vetten zijn niet het belangrijkste maar zeker niet te verwaarlozen.  Het beste is natuurlijk plantaardige vetten want die zijn onverzadigd (vooral terug te vinden in oliën).Wie een evenwichtige voeding tot zich neemt heeft in principe weinig vitaminen- of mineralensupplementen nodig.  Bij sporters die toch heel veel sporten kan je altijd ten rade bij je sportarts.  Vitamines en mineralen zijn levensnoodzakelijk, ze zorgen er voor dat wat het lichaam als voedingsstoffen tot zich neemt omgezet wordt in functionele energie.  Hier is geen enkele sprake van opfokken of, ik gebruik dat woord niet graag, doping.  Want er is geen enkele vitamine of mineraal die sneller laat fietsen.  Het kan wel je lichaam beter laten functioneren als er tekorten zijn en je vult die aan.  Vitaminen hebben ook geen enkele calorische waarde.  Ik noem het "de olie van onze motor" terwijl de suikers onze brandstof zijn.  In dit alles verwerkende geheel is onze lever het belangrijkste onderdeel.  Hij is de filter van ons lichaam, draag er dus zorg voor!