2de tip van "Dirk Nachtergaele"

Beste ERGO-Classic-Fans,

Zoals belooft een beetje info over voeding net voor, tijdens en na de rit.

# Zorg er voor dat u bij warm weer al voldoende hebt gedronken bij aanvang van de rit.  Professionals krijgen altijd een bidon toegereikt met een zoutoplossing.  Net zoals kleine kindjes dat krijgen toegediend na diarree om uitdroging te voorkomen.

# Het ontbijt ken je uit de vorige column, maar gebruik het lang genoeg ervoor.  Renners eten twee en een half tot drie uur voor de wedstrijd.  Voor start bergop of tijdrit is dit iets langer.

# Tijdens de rit is het belangrijk vaak met gedoseerde mate te drinken.  Hangt een beetje af van het weer maar over het algemeen drinkt de tourfietser te weinig.  Het is zo dat men ook vaak vrij veel zweet zonder het te voelen, bij wind bv.  Dan verlies je meer vocht dan je denkt.  Het best gebruik je een isotone dorstlesser (mineralendrank om vochtverlies op te vangen).

# Bij heel lange ritten kan je in combinatie met de dorstlesser een koolhydratendrank gebruiken om ook de nodige caloriën aan te vullen.

# Muëslibars en gellekes zijn de meest practische zaken om mee te nemen.  Het is gemakkelijk weg te stoppen en is heel energierijk.  Bij de profs worden er broodjes en taartjes meegegeven om de ééntonigheid van de sportvoeding te bannen.  Wat zegt een Nederlands cabaretier:  "Elke dag bruine bonen gaat gauw vervelen".

# Ook rijpe bananen zijn een aanrader.

# Na de rit is het belangrijk om weer voldoende te drinken.  Liefst ook weer een mineraalrijke drank in combinatie met koolhydraten.  De suikers voor het herstel/recuperatie (belangrijk eerste uur na de inspanning).

# De profs krijgen een samengestelde recuperatiedrank op basis van eiwitten, suikers en mineralen.  Echt aanbevolen vooral bij regelmatig en dagen opeenvolgend fietsen.

Ziedaar waarde pedaalridders, als er vragen zijn ben ik altijd bereid jullie te helpen.

 

Gegroet Dirk.